Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2015

ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



<<Έρευνα και πειραματισμός>>
Η παρακάτω παρουσίαση έχει σχέση με την επιλογή του θέματος της εργασίας <<Έρευνα και πειραματισμός>> της κάθε ομάδας των μαθητών της Γ΄ τάξης γυμνασίου. Θα πρέπει λοιπόν κάθε ομάδα να διαβάσει την προτεινόμενη λίστα με τους τίτλους ερευνών και όλοι μαζί να αναλύσουν, να προτείνουν, να προβληματιστούν για την υλοποίηση της έρευνας που θα επιλέξουν έχοντας πάντα στο μυαλό τους όσα αναφέρονται στην 10η ενότητα των σημειώσεων (θεωρία) που ήδη έχουν αναρτηθεί. Σας υπενθυμίζω περιληπτικά:

10.   Πώς θα μπορούσατε να δράσετε για  το θέμα σας

10.1 Επιλέγω  τον τομέα μέσα από τον οποίο θα επιλέξω θέμα έρευνας

1-                  Βιολογική Τεχνολογία
2-                  Περιβαλλοντική Τεχνολογία
3-                  Τεχνολογία Εξόρυξης
4-                  Τεχνολογία Μεταφορών
...................................................................................................................................................                     
                        9-         Τεχνολογία τροφίμων
                      10-          Ιατρική  Τεχνολογία

  10.2  Επιλέγω ενότητα από τον τομέα μου και καταλήγω σε τίτλο έρευνας


Π.χ. διαλέγω να ασχοληθώ με την Τεχνολογία ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα με τις Ανανεώσιμες Πηγές ενέργειας. .............................................................................
.............................................................................................................................. και καταλήγω
Π.χ. Η γωνία πρόσπτωσης του φωτός επηρεάζει την τάση και το ρεύμα εξόδου του φωτοβολταϊκού

10.3  Κριτήρια με τα οποία διαλέγουμε το θέμα.


Το θέμα να αναφέρεται σε έναν τομέα  τεχνολογίας.
Το θέμα για τη βιβλιογραφική σας έρευνα να σας ενδιαφέρει.
Η πειραματική έρευνα να μπορεί να  υλοποιηθεί στο σχολικό εργαστήριο, με τα μέσα που διατίθενται ή με νέα απλά και φθηνά υλικά που μπορούν να αγοραστούν ή με απλές κατασκευές που μπορείτε να δημιουργήσετε.
Να εξασφαλίσετε πιστότητα και αξιοπιστία στα ερευνητικά αποτελέσματα
ΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΙΤΛΟΥΣ ΕΡΕΥΝΩΝ
  1.    Επίδραση της γωνίας πρόσπτωσης ηλιακής ακτινοβολίας στην απόδοση ηλιακού στοιχείου.
  2. Φαινόμενο θερμοκηπίου και CΟ2 ( γυάλινο δοχείο με καπάκι )
  3. Μελετήστε και κατασκευάστε μια μονάδα κομποστοποίησης ακατέργαστων (ωμών) υπολειμμάτων τροφής.
  4.   Ποιο υλικό αποθηκεύει καλύτερα την ηλιακή ενέργεια
  5.    Ηλιακός φούρνος.
  6.   Εξοικονόμηση ενέργειας στον τομέα του φωτισμού

7.       Μέτρηση προσπίπτουσας ηλιακής ενέργειας.
8.       Ουσίες πού παρατείνουν τη ζωή των κομμένων λουλουδιών
9.       Έλεγχος διάρκειας ζωής λουλουδιών σε τρία διαφορετικά διαλύματα
10.   Η διαφορετική αναλογία χώματος και άμμου επηρεάζει τον χρόνο στράγγισης των εδαφών;
11.   Η συμπεριφορά του αλατιού σε σύγκριση με τη συμπεριφορά της ζάχαρης σε νερό, όταν ψυχθούν, θερμανθούν ή εξατμισθούν.
12.   Σύγκριση 5 εμφιαλωμένων νερών του εμπορίου για την σκληρότητα τους (ηλεκτρική αγωγιμότητα τους).
13.   Ποιο υγρό εξατμίζεται γρηγορότερα;
14.   Επίδραση θερμοκρασίας στην συντήρηση τροφίμων (π.χ. φρούτων )
15.   Η ποσότητα χυμού πορτοκαλιών σε σχέση με το βάρος τον όγκο και την ποικιλία .
16.   Μέτρηση ΡΗ χυμών φρούτων που κυκλοφορούν στο εμπόριο .
17.   Η διατήρηση φέτας σε διαφορετικές συσκευασίες στο ψυγείο .
18.   Υπολογισμός της σχέσης μεταξύ του μεγέθους και την απορρόφηση νερού από σφουγγάρια .
19.   Αντοχή διαφορετικών ειδών χαρτιού σε δοκιμασίες .
20.   Ποια είδη κόλλας πετυχαίνουν την καλύτερη συγκόλληση.
21.   Μέτρηση ΡΗ υγρών σαπουνιών που κυκλοφορούν στο εμπόριο.
22.   Άνωση και πυκνότητα υγρών.
23.   Ποια υλικά έχουν καλύτερες θερμομονωτικές ιδιότητες;
24.   Πόσο υγρό θα απορροφήσουν οι διαφορετικές ίνες υφάσματος;
25.   Ποιος τρόπος θέρμανσης είναι ο πιο οικονομικός.
26.   Ρυθμός μεταβολής θερμοκρασίας του νερού σε πήλινο και γυάλινο δοχείο.
27.   Επίδραση του χρώματος στην απορρόφηση ακτινοβολίας .
28.   Έλεγχος της διακύμανσης της θερμοκρασίας σε κουτιά με μονό και διπλό τζάμι.
29.   Η μελέτη της αρτηριακής πίεσης ανάλογα με τη στάση του σώματος, την κατανάλωση νερού, τη σωματική άσκηση, κλπ.
30.   Η σχέση των καρδιακών παλμών με το είδος ή τον χρόνο της άσκησης
31.   Σχέση του ύψους με το μήκος πέλματος σε αγόρια και κορίτσια.
32.    Έλεγχος της ποσότητας ζάχαρης των αναψυκτικών.
33.   Πως επηρεάζει η θερμοκρασία τη διαλυτότητα ορισμένων στερεών ουσιών στο νερό.

Η παραπάνω λίστα είναι πολύ μικρή μπροστά στα άπειρα τεχνολογικά θέματα που ο κάθε μαθητής μπορεί να σκεφθεί. Από μόνοι σας πρέπει να ανατρέξετε σε κάθε είδους πληροφορία σχετική με το θέμα επιλογής σας, που τουλάχιστον στο internet είναι πάρα πολλές. Στο youtube δε υπάρχουν πολλά βίντεο που μπορούν να σας βοηθήσουν για κάθε θέμα σας.

Ας κάνουμε μια δοκιμή μαζί ..............  
Μου αρέσει το θέμα που αναφέρεται στη σειρά 12. 


Σύγκριση 5 εμφιαλωμένων νερών του εμπορίου για την σκληρότητα τους (ηλεκτρική αγωγιμότητα τους).


Να λίγη θεωρία.

Αγωγιμότητα-σκληρότητα είναι πόσα άλατα περιέχουν τα διάφορα εμφιαλωμένα νερά. Έτσι θα μπορέσουμε να κάνουμε μία κατάταξη των νερών με βάση την αγωγιμότητά τους και να εξετάσουμε αν αυτή η κατάταξη ανταποκρίνεται με τις τιμές που αναγράφονται πάνω στις ετικέτες των νερών. 

  Για τη λύση του προβλήματος μας θα χρειαστούμε εκτός των άλλων και ένα  βολτάμετρο. Παίρνουμε ένα απλό δοχείο, βάζουμε νερό και βυθίζουμε δύο ηλεκτρόδια στο νερό, μέσω των ηλεκτροδίων διοχετεύουμε ρεύμα μέσα στο διάλυμα, με συγκεκριμένη τάση. Το πόσο ρεύμα περνάει από μία συγκεκριμένη ποσότητα διαλύματος, εξαρτάται από την περιεκτικότητα του διαλύματος σε διάφορα ιόντα. Όσο περισσότερα ιόντα περιέχει το διάλυμα ( ιόν είναι ένα φορτισμένο άτομο ή συγκρότημα ατόμων) τόσο περισσότερο ρεύμα περνάει από αυτό.
   Συνδέοντας σε σειρά στο κύκλωμα το βολτόμετρο  μπορούμε να μετρήσουμε την αγωγιμότητα του νερού, δηλαδή  την τάση ή ένταση του ρεύματος που περνά μέσα από το νερό. Αφού αυτή οφείλεται στα άλατα τα οποία βρίσκονται σε μορφή ιόντων. Η αγωγιμότητα λοιπόν του νερού έχει σχέση με τη σκληρότητά του, δηλαδή τη συγκέντρωση των αλάτων του νερού. 
      Σε μορφή δε ιόντων βρίσκονται όλα τα διαλύματα που προκύπτουν όταν στο νερό διαλυθούν οξέα, βάσεις και άλατα.
      Στο κύκλωμα που θα φτιάξουμε χρησιμοποιούμε εναλλασσόμενο ρεύμα. Έτσι το πολύμετρο θα πρέπει να το ρυθμίσουμε ώστε να μετράει εναλλασσόμενο ρεύμα μέχρι 20mA. Το εναλλασσόμενο ρεύμα συμβολίζεται με Α~

ΝΑ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΣΧΕΤΙΚΑ VIDEO



Από εδώ και πέρα είναι η δική σας σειρά να προχωρήσετε, να ερευνήσετε, να δημιουργήσετε να δώσετε λύσεις στα ερωτήματα που προκύπτουν για την ολοκλήρωση της έρευνας σας.

Ας κάνουμε και μια άλλη δοκιμή μαζί ..............  

Μου αρέσει το θέμα που αναφέρεται στη σειρά 7.

Μέτρηση προσπίπτουσας ηλιακής ενέργειας.


Το παρακάτω video μου αρέσει πάρα πολύ τα λέει όλα ..... από εσάς μένει να υλοποιήσετε την έρευνα. 
Αλήθεια πόση τεράστια καθαρή ενέργεια πέφτει πάνω στη γή, μας την δίνει ο ήλιος και πάει χαμένη.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου