Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2015


6. Τίτλος της έρευνας:


1.      Βασικά χαρακτηριστικά ενός τίτλου:
¨    Να είναι σύντομος, ακριβής και περιεκτικός
¨      Να περιλαμβάνει τις μεταβλητές που πρόκειται να μελετηθούν

2.      Τυπική διατύπωση ενός τίτλου:

·       Ποια είναι η επίδραση του/της   θερμοκρασίας     στο/στη      μήκος μεταλλικής ράβδου
·         Σε ποιο βαθμό ο/η/το   χρώμα ενός υλικού   επηρεάζει    την απορρόφηση της ηλιακής ακτινοβολίας
·         Ποια/ποιες/ποιοι   οικιακοί ηλεκτρικοί λαμπτήρες    (ρήμα)   ακτινοβολούν περισσότερο φως     .
·         Πειραματική σύγκριση    της αντοχής σε κάμψη, αμφιερείστων δοκών, διαφόρων διατομών
      Για να διατυπώσετε άλλους τίτλους μπορείτε στους προηγούμενους, να κρατήσετε τις σκούρες λέξεις σταθερές και να αντικαταστήσετε τις λέξεις που είναι γραμμένες με μικρά γράμματα με δικές σας.

Ο τίτλος  « Ποια είναι η επίδραση του φωτός στην ανάπτυξη ενός φυτού» είναι ευρύς .Είναι καλύτερα να περιορίσουμε και να  συγκεκριμενοποιήσουμε τον σκοπό της έρευνας. Π.χ. « Σύγκριση της βλάστησης και ανάπτυξης σπόρων σταριού που εκτίθενται σε πράσινο και κόκκινο φως»
 Γράψετε πολλούς τίτλους στο πρόχειρό σας, προσπαθώντας να  καταλήξετε σε κάποιον που να περιγράφει με σαφήνεια και συντομία τον σκοπό της έρευνας
 

7.  ΥΠΟΘΕΣΗ

   Ποια η σημασία της διαμόρφωσης μιας υπόθεσης για μια έρευνα:
Η διαμόρφωση της υπόθεσης αποτελεί τον κεντρικό άξονα γύρω από τον οποίο περιστρέφεται όλη η ερευνητική διαδικασία
  

Τι είναι υπόθεση:

Μια αβέβαιη απάντηση (ισχυρισμός) σε ένα ερώτημα ερευνητικής φύσης ή μια προσωρινή πρόβλεψη


Την υπόθεσή μας συνήθως την βασίζουμε σε πληροφορίες που έχουμε συγκεντρώσει από τις «πηγές». Λαμβάνουμε λοιπόν υπόψη τα αποτελέσματα οποιωνδήποτε πειραμάτων ή παρατηρήσεων αναφέρονται στις  πηγές.

Οι υποθέσεις πρέπει:
·         Να είναι διατυπωμένες με σαφήνεια , χωρίς περιττές φλυαρίες. Διατυπώνουμε τον σκοπό μας με μια πρόταση: Π.χ. «Αν προσθέσουμε μικρές ποσότητες καφεΐνης στο δείγμα εδάφους που αναπτύσσονται τα σκουλήκια , τότε θα επιταχυνθεί ο ρυθμός ανάπτυξής τους»

·     Να μπορούμε να τις ελέγξουμε, να διαπιστώσουμε δηλαδή αν είναι αληθείς ή ψευδείς. Π.χ. δεν θα ήταν δυνατόν να ελεγχθεί η υπόθεση: «Αν προσθέσουμε μικρές ποσότητες καφεΐνης στο δείγμα  εδάφους που αναπτύσσονται τα σκουλήκια , τότε τα σκουλήκια θα νιώθουν καλύτερα», αφού δεν υπάρχει τρόπος να μετρήσουμε τα αισθήματα των σκουληκιών.

·         Να εκφράζουν δήλωση σχέσεων μεταξύ μεταβλητών (Π.χ. αύξηση της ποσότητας καφεΐνης συνεπάγεται αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης)

Παραδείγματα υποθέσεων:

1)      Να ερευνηθεί αν η θερμοκρασία μπορεί να επηρεάσει το μήκος μιας μεταλλικής ράβδου.

ΥΠΟΘΕΣΗ:
·         Εάν η θερμοκρασία σχετίζεται με το μήκος μιας μεταλλικής ράβδου, τότε αυξάνοντας την θερμοκρασία αυξάνεται και το μήκος της ράβδου.
     ( Τυπική υπόθεση)

2)  Να ερευνηθεί αν η διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας επηρεάζεται από τη θερμοκρασία  στην οποία φυλάσσεται.

ΥΠΟΘΕΣΗ:
·         Εάν η διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας σχετίζεται με την θερμοκρασία, τότε οι μπαταρίες που φυλάσσονται σε θερμοκρασία 10 οC  θα διαρκέσουν περισσότερο από εκείνες που θα φυλαχτούν σε θερμοκρασία 25 οC

2)      Να ερευνηθεί αν ο αριθμός των πτερυγίων μιας ανεμογεννήτριας επηρεάζει την ταχύτητα περιστροφής της.

ΥΠΟΘΕΣΗ:
·               Εάν ο αριθμός των πτερυγίων μιας ανεμογεννήτριας σχετίζεται με την ταχύτητα περιστροφής της, τότε όσο πιο πολλά πτερύγια έχει μια ανεμογεννήτρια τόσο πιο γρήγορα θα περιστρέφεται.

8. Τι είναι πειραματική και τι περιγραφική έρευνα; Σύγκριση.


8α. Πειραματική έρευνα:

 Ο ερευνητής  :
1)    Επενεργεί σε μια μεταβλητή, την ανεξάρτητη
2)    Διατηρεί σταθερές τις ελεγχόμενες μεταβλητές (ώστε να μην επηρεάσουν το τελικό αποτέλεσμα)Παρατηρεί και μετράει με ακρίβεια και αντικειμενικότητα τις επιπτώσεις από την
3)    αλλαγή της ανεξάρτητης μεταβλητής στην εξαρτημένη μεταβλητή και προσπαθεί να βρει τη  ποσοτική σχέση ανάμεσα στην ανεξάρτητη και την εξαρτημένη μεταβλητή.

Παράδειγμα  πειραματικής έρευνας:
Γίνεται έρευνα με τίτλο:   
"Επιπτώσεις που έχει η διάρκεια του χρόνου μελέτης στην επίδοση των μαθητών της Α! Λυκείου σε ένα διαγώνισμα."
Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτή η έρευνα; Ποιες είναι οι σταθερές και ποιες οι μεταβλητές ;

Η συγκεκριμένη  έρευνα θα μπορούσε να γίνει ως εξής: Μπορούμε να χωρίσουμε τους μαθητές σε τυχαίες ομάδες. Π.χ. αποφασίζουμε να διεξαχθεί η έρευνα στο σχολείο στα 4 τμήματα της Α Λυκείου. Διαφοροποιεί (ο ερευνητής) το χρόνο μελέτης της κάθε ομάδας (τμήματος) και μετά  εξετάζονται οι μαθητές σε κοινό διαγώνισμα..
Η τάξη της Α! Λυκείου : Σταθερά  (για τη συγκεκριμένη έρευνα)
Το  σχολείο : Σταθερά
Ο χρόνος μελέτης  (t) : Ανεξάρτητη μεταβλητή  (που την τιμή της καθορίζει ο ερευνητής)  
Η επίδοση στο διαγώνισμα (E):   Εξαρτημένη μεταβλητή
Ζητάμε να βρούμε αν υπάρχει σχέση   Ε =  σ(t)   
Ελεγχόμενες μεταβλητές:
Για να βρούμε τις ελεγχόμενες μεταβλητές θέτουμε το ερώτημα:
«Εκτός από την ανεξάρτητη μεταβλητή, ποιοι άλλοι παράγοντες μπορεί να επηρεάζουν την εξαρτημένη μεταβλητή;»
Οι απαντήσεις σ’ αυτό το ερώτημα θα είναι οι μεταβλητές που πρέπει να σταθεροποιήσουμε κατά τη διάρκεια της έρευνας.
Έτσι μερικές από τις ελεγχόμενες μεταβλητές στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι:
Οι συνθήκες που επικρατούν κατά τη διάρκεια που οι μαθητές μελετούν, όπως  ο φωτισμός, η φασαρία , η θερμοκρασία. Η ενότητα που θα διδαχθεί στα τμήματα να είναι η ίδια, να διδαχθεί με την ίδια μέθοδο, από τον ίδιο καθηγητή, την ίδια σχολική ώρα για να μην είναι άλλοι μαθητές κουρασμένοι και άλλοι ξεκούραστοι.Το διαγώνισμα να έχει τα ίδια θέματα, να δοθεί ίδιος χρόνος, να αξιολογηθεί με τα ίδια κριτήρια.


8β.  Περιγραφική έρευνα:


Ο ερευνητής προσπαθεί να βρει την ποσοτική σχέση μεταξύ μεταβλητών, χωρίς να επηρεάζει καμία μεταβλητή. Δηλ. οι περιγραφικές έρευνες ασχολούνται με φαινόμενα που εξελίσσονται στο φυσικό τους πλαίσιο. Σ’ αυτό τον τύπο έρευνας  είναι πολύ δύσκολο να αποδοθεί  αιτιώδης σχέση μεταξύ των μεταβλητών.
Οι «τρίτοι» παράγοντες κατά τον χρόνο που παρατηρούμε την ανεξάρτητη και εξαρτημένη μεταβλητή,  αφήνονται ελεύθεροι να συνυπάρχουν και να επιδρούν. Στη χειρότερη περίπτωση αγνοούμε τις επιδράσεις των παραγόντων αυτών. Στην καλύτερη περίπτωση προσπαθούμε εκ των υστέρων να λάβουμε υπόψη μας αυτές τις επιδράσεις.

Παράδειγμα περιγραφικής έρευνας:

  «Να ερευνηθεί η σχέση που υπάρχει ανάμεσα στη συνήθεια του καπνίσματος και στον καρκίνο των πνευμόνων»

Ανεξάρτητη μεταβλητή:  η συνήθεια του καπνίσματος  ( δεν την επηρεάζει ο ερευνητής)

Εξαρτημένη μεταβλητή:   ο καρκίνος των πνευμόνων

Σκεφθείτε:
v  Υπάρχει πιθανότητα οι καπνιστές να παρουσιάσουν καρκίνο των πνευμόνων που να οφείλεται σε άλλες αιτίες;
v  Μπορεί ο ερευνητής να επηρεάσει κάποια από τις μεταβλητές;
Στο ερώτημα τι άλλο θα μπορούσε να επηρεάζει την εξαρτημένη μεταβλητή εκτός από την ανεξάρτητη, μπορούμε να δώσουμε πολλές απαντήσεις, όπως η διατροφή, οι συνθήκες του περιβάλλοντος, που όμως δεν μπορούμε να τις κάνουμε «ελεγχόμενες», δηλαδή να τις σταθεροποιήσουμε


Αν θέλουμε να συγκρίνουμε τις δύο προηγούμενες μεθόδους, εκτός από τις ομοιότητες και διαφορές που μπορούμε να βρούμε από τους ορισμούς, θα μπορούσαμε να πούμε ότι η πειραματική μέθοδος είναι απαιτητικότερη διαδικασία (σε χρόνο, μέσα κ.λ.π.), όμως εξασφαλίζει εγκυρότερη γνώση. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου